perjantaina, marraskuuta 07, 2014

Linuxin käynnistys scriptin teko

Tässä hieman koodaus ohjeita:
Aluksi luodaan ohjelmaa varten kansioon /etc/init.d tiedosto joka kuvaa ohjelman nimeä. Käytän tässä nimeä multicraft.
Luodaan vaikka nano multicraft komennolla tiedosto.
Aluksi lisätään tiedostoon #!/bin/bash
Kommentteja voidaa lisätä #-merkki eteen ja sitten kommentti
Toiselle riville voidaan määritellä seuraavaa, eli funktiot joita käynnistys scripti käyttää mm. start, stop.
Eli rivi . /etc/rc.d/init.d/functions. Pisteen ja /-merkin välillä tulee olla välilyönti.
Seuraavaksi lisätään oheinen tieto:

PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin (tarvittavat polut)
DESC="Multicraft Server"         (Tietoja ohjelmasta esim.)
DIR=/home/minecraft/multicraft/bin    (kansio jossa ohjelma on)
DAEMON=$DIR/multicraft -v start     (käynnistys parametri ohjelmalle+itse ohjelman "exe")
#PIDFILE=/var/run/$NAME.pid          (Tämä ei ole pakollinen, osa ali scripteistä mitä ohjelmassa on tekevät tämä, jos ei tee niin silloin pitää lisätä tämä myös. Omassa tapauksessa ohjelma lisää sen itse.
SCRIPTNAME=/etc/init.d/$NAME   (scriptin nimi kansiossa jossa olet eli /etc/init.d, tiedosto jota parhaillaan editoit)

Seuraavaksi scriptiin lisätään seuraavat komennot
start()
{
cd $DIR
./multicraft -v start #eli ohjelma joka käynnistetään

}
stop(){
cd $DIR

./multicraft -v stop #ohjelma joka sammutetaan
}
restart(){
stop    #uudelleen käynnistys, ensin ajetaan sammutus ja se jälkeen käynnistys
start

}

Tämä esimerkki oli vain sitä varten miten käynnistetään ohjelma joka ei ole yhteensopiva suoraan käytettynä. Eli sh scripti oli vain suoritusta varten, mutta hyväksyi myös parametrin stop. Tulen tekemään myös ohjeen siitä miten ohjelmoida CentOS 7:n sopiva käynnistys scripti.

Ei kommentteja: